Plan pracy
Szkoły Podstawowej
w Dzierżanowie
na rok szkolny 2017/2018
Podstawa prawna:
·
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (Dz.U Nr 95, poz.425 z późn. zm. )
· art. 70 ust. 1
pkt 1 i art. 80 ust. 2 pkt 4, art. 82 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe.
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 18 stycznia 2017r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych
druków szkolnych (Dz.U z 27 stycznia 2017r.poz. 170),
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne
przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności
wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 31 sierpnia
2017r.poz.1646)
·
Ustawa
z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U z 31 sierpnia 2016r.poz.
1379)
·
Statut
Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie
·
Program
wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie
Plan opracowany został w oparciu o:
1.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny
2017/2018.
2. Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora
szkoły na rok szkolny 2017/2018.
3. Koncepcję pracy Szkoły Podstawowej w
Dzierżanowie na lata 2013 – 2018.
PRIORYTETY
PRACY SZKOŁY
Zgodnie z kierunkami polityki oświatowej ustalonymi
przez MEN na dany rok szkolny, uwzględnione w Planie Nadzoru
Pedagogicznego Dyrektora Szkoły Podstawowej
w Dzierżanowie w roku szkolnym 2017 / 2018
w Dzierżanowie w roku szkolnym 2017 / 2018
1. Wdrażanie
nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
2. Podniesienie
jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej.
3. Bezpieczeństwo
w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
4. Wprowadzanie
doradztwa zawodowego do szkół i placówek.
5. Wzmacnianie
wychowawczej roli szkoły.
6. Podnoszenie
jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.
Sposoby
realizacji priorytetów
Zadania- priorytety
|
Sposób realizacji
|
Osoby odpowiedzialne
|
Termin realizacji
|
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
|
·
Przygotowanie planu
pracy dydaktyczno wychowawczej zgodnie z podstawą programową.
·
Kreatywność oraz
twórcze i indywidualne podejście do
pracy dydaktycznej.
·
Wykorzystywanie
dostępnych w szkole pomocy dydaktycznych oraz różnorodnych metod pracy z
uczniem.
|
Wszyscy nauczyciele
|
cały rok
|
Rozwijanie kompetencji
matematycznych, przyrodniczych i
informatycznych.
|
· Wykorzystanie tablicy multimedialnej w
procesie dydaktycznym.
· Wykorzystanie dostępnej bazy szkoły
(komputery, laptopy, rzutnik multimedialny) jako pomocy dydaktycznych do
realizacji treści zawartych w programach nauczania poszczególnych
przedmiotów.
· Udział uczniów w konkursach
przedmiotowych (szkolnych i pozaszkolnych)
|
Nauczyciele klas IV - VII
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Kształtowanie umiejętności
bezpiecznego
i odpowiedzialnego korzystania z Internetu
i mediów
społecznościowych.
|
·
Zaznajomienie
uczniów ze specyficznymi zjawiskami i zagadnieniami
charakterystycznymi dla przestrzeni wirtualnej, z którymi użytkownicy spotykają się
na co dzień podczas korzystania z Internetu i mediów społecznościowych.
·
uwrażliwienie na wiarygodne
i niewiarygodne źródła informacji w
sieci oraz wskazanie sposobów oddzielenia pierwszych i drugich.
·
nauczenie
rozpoznawania manipulacji w przestrzeni wirtualnej i radzenia sobie z nią
·
uświadomienie spraw
dotyczących praw autorskich i etyki oraz zasad netykiety
·
zaszczepianie w
uczniu myślenia o przestrzeni wirtualnej jako o miejscu podejmowania własnych
kreatywnych działań oraz miejscu kreowania własnego wizerunku w mediach
społecznościowych.
·
Szkolenie dla
nauczycieli na temat Cyberprzemocy.
·
Przeprowadzenie
ewaluacji wewnętrznej „Uczniowie bezpiecznie korzystają z zasobów Internetu”
|
Wychowawcy
Iwona Domańska
Iwona Domańska
|
Cały rok
X
X - XII
|
Przygotowanie uczniów do
dalszych etapów edukacyjnych poprzez doradztwo zawodowe.
|
·
Zorganizowanie zajęć
doradztwa zawodowego.
·
Zorganizowanie
spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.
·
Udział w targach
edukacyjnych.
|
Dyrektor szkoły
Ewa Nowak
|
IX
Cały rok
III
|
Wzmacnianie roli szkoły
w kształtowaniu systemu wartości
i postaw patriotycznych uczniów.
|
·
Udział młodzieży w
organizacji szkolnych uroczystości z okazji świąt narodowych i religijnych.
- Opracowanie scenariusza
uroczystości.
- Opracowanie gazetki związanej
z uroczystością przez SU.
-Oprawa muzyczna uroczystości.
-Przygotowanie
dekoracji.
·
Prowadzenie lekcji
do dyspozycji wychowawcy kształtujących pozytywne postawy społeczne.
·
Udział w konkursach o
tematyce patriotycznej.
|
Nauczyciele przygotowujący
uroczystość; dyrektor szkoły
Opiekun SU
Piotr Kozicki
Nauczyciele przyg. uroczystość
Wychowawcy
Wszyscy nauczyciele
|
Zgodnie z harmono-gramem uroczysto–
ści
Zgodnie z tematyką
godz.d.d.wych.
Zgodnie z propozycjami
|
Działania szkoły na
rzecz podniesienia jakości edukacji włączającej.
|
·
Wspieranie ucznia w
okresie adaptacyjnym wchodzącego na kolejny etap kształcenia.
-Spotkania z
rodzicami.
-pogadanki i zajęcia
dla dzieci
·
Prowadzenie klasowych zajęć integracyjnych.
|
Nauczyciel oddziału
przedszkolnego
Nauczyciele eduk. wczesnoszk.
Wychowawca klasy IV
Wychowawcy
|
Cały rok
|
Promowanie pozytywnego
wizerunku szkoły.
|
·
Organizacja i
przeprowadzanie imprez uroczystości szkolnych.
·
Udział w konkursach i zawodach sportowych
·
Zamieszczanie
informacji o sukcesach uczniów na stronie internetowej szkoły i Fanpage¢u Szkoły na Facebooku.
·
Przekazywanie informacji o sukcesach i
ciekawych działaniach do lokalnej prasy oraz do Urzędu Gminy Mała Wieś.
|
Nauczyciele przygotowujący
uroczystości.
Nauczyciele przedmiotów, w tym
n-le wych. fiz.
Zespół ds. promocji szkoły
|
Cały rok zgodnie z kalenda-rzem
imprez szkolnych.
Cały rok
|
Rozwijanie współpracy z
rodzicami i środowiskiem lokalnym.
|
·
Opracowanie programu
wychowawczo -profilaktycznego.
·
Zatwierdzenie planów
wychowawczych klas przez dyrektora.
·
Współdziałanie przy organizacji
imprez szkolnych i wycieczek
·
Organizowanie pomocy
w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez spotkania tematyczne
rodziców, zapraszanie specjalistów na spotkania zgodnie z potrzebami.
·
Wspieranie rodziców
w procesie wychowania i nauczania poprzez pedagogizacje rodziców,
indywidualne konsultacje, pogadanki.
·
Organizowanie
spotkań klasowych, zebrań ogólnych i konsultacji indywidualnych.
·
Przekazywanie
wzajemnych uwag i przedstawianie swoich oczekiwań związanych z
funkcjonowaniem szkoły.
·
Systematyczne
informowanie rodziców o pracy szkoły na spotkaniach z rodzicami ( 2 razy w
roku).
|
Rodzice we współpracy z przedstawicielami rady pedagogicznej
Dyrektor szkoły
Rodzice Nauczyciele
Wychowawcy
Wychowawcy Zaproszeni
specjaliści
Rodzice Nauczyciele
Wychowawcy
Dyrektor szkoły wychowawcy
|
IX
Do 15.09
Cały rok
|
Plan pracy szkoły w głównych obszarach działalności szkoły.
Organizacja i zarządzanie
Zadania
|
Odpowiedzialny
|
Termin realizacji
|
Przydział obowiązków
służbowych wszystkim pracownikom.
|
Dyrektor szkoły
|
Do końca sierpnia
|
Opracowanie planu pracy
szkoły
na rok szkolny 2017/2018. |
Dyrektor szkoły
i rada pedagogiczna |
Do 15 września
|
Opracowanie Tygodniowego
Planu Zajęć
na rok szkolny 2017/2018. |
Dyrektor szkoły
i rada pedagogiczna |
Przed rozpoczęciem zajęć
|
Przegląd szkoły pod
kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.
|
Dyrektor szkoły
|
Przed rozpoczęciem
zajęć, do 4 września
|
Przypomnienie
obowiązujących zasad BHP w szkole i przydział obowiązków z tym związanych.
|
Dyrektor szkoły,
nauczyciele
|
Do 15 września
|
Opracowanie programu
wychowawczo-profilaktycznego.
|
Rada rodziców wraz z
przedstawicielami rady pedagogicznej.
|
Do połowy października
|
Kontrola dokumentacji
nauczyciela i wychowawcy klasy. |
Dyrektor szkoły
|
Do końca września
|
Monitorowanie spełniania
obowiązku szkolnego oraz rocznego
obowiązku przedszkolnego dzieci 6-letnich.
|
Dyrektor szkoły
|
Do końca września
(październik - szczególne przypadki)
|
Opracowanie planu
nadzoru pedagogicznego i zapoznanie z jego treścią rady pedagogicznej.
|
Dyrektor szkoły
|
Do 15 września
|
Sprawowanie nadzoru
pedagogicznego
|
Dyrektor szkoły
|
Cały rok szkolny
|
Przedstawianie wniosków
ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
|
Dyrektor szkoły
|
podsumowujące
posiedzenia rady pedagogicznej 2 razy w roku
|
Organizacja pracy
nauczycielskich zespołów przedmiotowych i zadaniowych.
|
Dyrektor szkoły,
przewodniczący zespołów
|
Do 15 września
|
Planowanie oraz
nadzorowanie przeprowadzania w szkole prac remontowo- modernizacyjnych
zmierzających do doskonalenia warunków pracy i nauki uczniów oraz nauczycieli
i pracowników niepedagogicznych szkoły.
|
Dyrektor szkoły
|
Cały rok
(szczególnie okresy ferii zimowych i letnich) |
Opracowanie arkusza
organizacji szkoły
|
Dyrektor szkoły
|
Do końca kwietnia
|
Umożliwienie
nauczycielom zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego;
|
Dyrektor szkoły
|
Cały rok
|
Wprowadzenie zmian w
dokumentach szkolnych i dostosowanie ich do zmian prawa oświatowego.
|
Dyrektor szkoły
Zespoły zadaniowe
|
Do połowy listopada
|
Przeprowadzenie
rekrutacji uczniów do klasy I i do Oddziału Przedszkolnego
|
Dyrektor szkoły
Komisja rekrutacyjna
|
Kwiecień - sierpień
|
Opracowanie planów pracy
dydaktycznej oraz planów pracy wychowawczej i tematyki godzin do dysp.
wychowawcy
|
Wszyscy nauczyciele i
wychowawcy
|
Do 15 września
|
Promocja szkoły w
środowisku lokalnym.
|
Dyrektor szkoły,
nauczyciele, Zespół ds.promocji szkoły
|
Cały rok szkolny
|
Proces dydaktyczny (nauczanie)
Zadania
|
Odpowiedzialny
|
Termin realizacji
|
Realizacja podstawy
programowej.
|
Dyrektor szkoły,
nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Pomoc psychologiczno -
pedagogiczna oraz współpraca z rodzicami i ppp w celu rozpoznawania
indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
|
Wychowawcy,
wszyscy nauczyciele |
Cały rok szkolny
|
Rozwijanie zainteresowań
i odkrywanie uzdolnień uczniów oraz przygotowywanie uczniów do udziału
w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Organizacja konkursów
szkolnych, udział w konkursach pozaszkolnych i zawodach sportowych.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Praca z uczniem słabym i
mającym trudności w nauce.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Badanie edukacyjne
uczniów, diagnozy wstępne i końcowe.
|
Dyrektor szkoły,
wytypowani nauczyciele
|
Zgodnie
z harmonogramem planu nadzoru pedagogicznego |
Analiza wyników
nauczania i wykorzystywanie jej w celu wypracowania metod
motywujących uczniów do nauki.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Kontrola
systematyczności i zgodności oceniania z WZO.
|
Dyrektor szkoły
|
Dwukrotnie
w roku |
Stosowanie
oceniania kształtującego jako sposobu motywowania, aktywizowania i
zaangażowania wszystkich uczniów w proces nauki.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok
|
Obserwacje lekcji i
uroczystości szkolnych.
|
Dyrektor szkoły
|
Zgodnie z planem
obserwacji
|
Opieka i wychowanie
Zadania
|
Odpowiedzialny
|
Termin realizacji
|
Realizacja założeń planu
wychowawczo-profilaktycznego.
|
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Promocja zdrowego stylu
życia poprzez upowszechnianie i propagowanie zdrowych nawyków żywieniowych
oraz krzewienie różnorodnych form kultury fizycznej wśród uczniów i członków
ich rodzin.
|
Nauczyciel w-f,
wychowawcy klas, wszyscy nauczyciele, opiekun Szkolnego Koła PCK
|
Cały rok szkolny
|
Monitorowanie zachowań uczniów
oraz przeciwdziałanie zachowaniom nagannym. |
Wszyscy nauczyciele
i pracownicy szkoły
|
Cały rok szkolny
|
Organizacja opieki
pedagogicznej
poprzez współpracę wychowawców z rodzicami uczniów oraz poradnią psychologiczno-pedagogiczną. |
Wychowawcy klas,
|
Cały rok szkolny
|
Organizacja
uroczystości,
imprez i wycieczek szkolnych, wyjazdów do teatru, kina muzeów itp. |
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny,
zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych
|
Kształtowanie
samorządności poprzez
pracę Samorządu Uczniowskiego. |
Opiekun Samorządu Uczniowskiego,
wychowawcy klas
|
Cały rok szkolny
|
Kształtowanie postaw
proekologicznych.
|
Wszyscy nauczyciele
n-l przyrody i biologii
opiekun Szkolnego Koła
LOP
|
Cały rok szkolny
|
Kształtowanie tożsamości
narodowej i regionalnej oraz postaw patriotycznych, funkcjonowanie w środowisku lokalnym. |
Wszyscy nauczyciele
|
Cały rok szkolny
|
Edukacja czytelnicza,
promocja czytelnictwa. |
Wszyscy nauczyciele,
nauczyciel bibliotekarz
|
Cały rok szkolny
|
Organizacja pomocy
socjalnej uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej
sytuacji rodzinnej i życiowej. |
Dyrektor szkoły,
wychowawcy klas przy współpracy z GOPS i PCK
|
Cały rok szkolny
|
KALENDARZ WYDARZEŃ I
UROCZYSTOŚCI W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Lp.
|
Nazwa
uroczystości/imprezy
|
Termin
|
Odpowiedzialni
|
1.
|
Uroczyste
rozpoczęcie roku szkolnego 20172018
|
4 września 2017
|
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele
|
2.
|
Wybory do samorządu Uczniowskiego
|
1-2 tydzień września 2017
|
Opiekun SU, wychowawcy
|
3.
|
Udział w obchodach Dni Gminy Mała Wieś
|
9 września 2017
|
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, rodzice
|
4.
|
15 września 2017
|
Koordynator I.
Domańska, nauczyciele
|
|
5.
|
Dzień Edukacji Narodowej, pasowanie uczniów klasy I,
pasowanie na przedszkolaka
|
13 października
2017
|
J. Wilczyńska, A. Czarnecka
|
6.
|
Rocznica Odzyskania
Niepodległości
|
10 listopada 2017
|
I.Domańska
|
7.
|
Wróżby andrzejkowe,
dyskoteka
|
23 listopada 2017
|
Opiekun SU, wychowawcy.
|
8.
|
Mikołajki klasowe
|
6 grudnia 2017
|
Wychowawcy
|
9.
|
Jasełka, Wigilia
szkolna
|
21 grudnia 2017
|
M. Górnicka, A. Czarnecka
|
10.
|
Dzień Babci i
Dziadka
|
12 stycznia 2018
|
J. Wilczyńska
|
11.
|
Święto Szkoły –
Zabawa choinkowa.
|
1 lutego 2018
|
Dyrektor, nauczyciele, rodzice
|
12.
|
Dzień Przyjaźni i
Sympatii – Walentynki (poczta walentynkowa)
|
13 lutego 2018
|
Opiekun SU
|
13.
|
Ostatki – „Bal Przebierańców”
|
13 lutego 2018
|
Opiekun SU
|
14.
|
Powitanie wiosny
|
21 marca 2018
|
Opiekun SU
|
15.
|
Obchody Dnia Ziemi
|
20 kwietnia 2018
|
I.Domańska
|
16.
|
Dzień Flagi
Rzeczypospolitej Polskiej – Święto Konstytucji 3 Maja
|
27 kwietnia
2018
|
M. Grzelak
|
17.
|
Piknik Rodzinny połączony z Dniem Dziecka oraz Dniem Matki i Ojca
|
26 maja 2018 (?)
|
Dyrektor, M. Jabłońska, A. Czarnecka, wychowawcy,
nauczyciele, rodzice
|
18.
|
Uroczyste zak. roku
szkolnego.
|
22 czerwca 2018
|
Dyrektor, I. Kopera
|
TERMINY ZEBRAŃ Z RODICAMI*
22 września 2017 r.
31 października 2017 r.
11 grudnia 2017 r.
30 stycznia 2018 r.
9 kwietnia 2018 r.
15 maja 2018 r.
*Wychowawcy
w miarę potrzeb organizują dodatkowe spotkania z rodzicami
ZEBRANIA RADY PEDAGOGICZNEJ
Lp.
|
Termin
|
Forma
|
Treść
|
1.
|
Rada pedagogiczna
|
Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego, terminarza obserwacji,
Kalendarza roku szkolnego, w tym uroczystości szkolnych.
|
|
2.
|
Rada pedagogiczna
|
Szkolenie na temat Cyberprzemocy.
|
|
3.
|
28.11.2017
|
Rada pedagogiczna
|
Zatwierdzenie zmian w Statucie Szkoły.
|
4.
|
10.01.2018
|
Rada klasyfikacyjna
|
Klasyfikacja za I semestr roku szkolnego 2017/2018.
Sprawozdanie dyrektora szkoły z realizacji planu nadzoru
pedagogicznego oraz wniosków z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej.
|
5.
|
12.03.2018
|
Rada szkoleniowa
|
Rada szkoleniowa zgodnie z potrzebami.
|
6.
|
18.05.2018
|
Rada pedagogiczna
|
Zatwierdzenie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2017/2018
|
7.
|
Rada klasyfikacyjna
|
Klasyfikacja roczna.
|
|
8.
|
Rada pedagogiczna
|
Podsumowanie rocznej pracy. Przedstawienie sprawozdania ze
sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz wniosków wynikających ze
sprawowanego nadzoru pedagogicznego w r. szk. 2017/2018 przez dyrektora
szkoły.
|
|
9.
|
Rada pedagogiczna
|
Narada dotycząca organizacji nowego roku szk.
|
SZCZEGÓŁOWY PLAN PRACY
DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ
Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie
na rok szkolny 2017/2018
ZADANIA
|
SPOSOBY
REALIZACJI
|
ODPOWIEDZIALNI
|
TERMIN
|
I. KOMPETENCJE I ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELI
|
|||
1. Stworzyć warunki do kreatywności nauczycieli
|
- udział
nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego: kursach, warsztatach,
studiach podyplomowych; - opracowanie
planu doskonalenia nauczycieli;
-
prowadzenie lekcji otwartych;
-
udostępnianie zgromadzonych materiałów - dzielenie się zdobytą wiedzą;
|
dyrektor,
zainteresowani nauczyciele
|
IX,
cały rok
|
2. Stworzyć warunki do uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego
|
- wdrażanie
szkolnego systemu awansu zawodowego nauczycieli;
-
systematyczna współpraca nauczycieli stażystów i opiekunów
|
dyrektor,
nauczyciele
|
zgodnie
z potrzebami
|
3. Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i wychowawczych
nauczycieli
|
- udział
nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego;
|
dyrektor,
zainteresowani nauczyciele
|
wg
harmonogramu
|
- udział
nauczycieli w spotkaniach z pracownikami policji, poradni oraz innymi
specjalistami zgodnie z potrzebami codziennej pracy szkoły;
- realizacja
planu WDN;
|
dyrektor,
nauczyciele
|
zgodnie
z terminami RP i WDN |
|
-
zapoznawanie nauczycieli z bieżącymi zmianami dotyczącymi prawa oświatowego,
w szczególności:
a.
zmiany w KN;
b.
rozporządzenia MEN;
c.
inne przepisy;
|
dyrektor
|
cały
rok
|
|
II. ORGANIZACJA PROCESU DYDAKTYCZNO -
WYCHOWAWCZEGO
|
|||
1. Zapoznanie uczniów i rodziców
z głównymi założeniami dydaktyczno - wychowawczymi szkoły celem intensyfikacji procesu kształcenia i wychowania. |
-
Program wychowawczo 0
profilaktyczny szkoły;
-
Wewnątrzszkolny System Oceniania;
-
kryteria oceniania zachowania;
-
WIZJA i MISJA szkoły;
-
Programy przedmiotowe,
-
Rodzice na pierwszym spotkaniu
do 15 września, a uczniowie na godzinach wychowawczych są zapoznawani z WSO,
PSO i kryteriami oceniania
(odzwierciedlenie w dziennikach lekcyjnych)
|
wychowawcy
klas,
nauczyciele
przed.
dyrektor
wychowawcy
|
IX,
X
|
2. Realizacja programów poszczególnych przedmiotów.
|
-
wybór programów i podręczników –
opiniowanie przez RP
-
realizowanie programu adekwatnie do możliwości uczniów;
- przy
modyfikacji programów uwzględnianie wyników diagnoz wstępnych i sprawdzianów;
- rytmiczne
realizowanie tematów;
-
systematyczne omawianie zadania
domowego;
-
systematyczne kontrolowanie i ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów;
- wystawy,
przeglądy prac i osiągnięć uczniów.
|
nauczyciele
nauczyciele
przedmiotów
|
VI
cały
rok
|
3. Praca z uczniem zdolnym i mającym problemy z opanowaniem podstawy
programowej.
. |
-
rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez indywidualizowanie
stawianych im zadań oraz przygotowanie do udziału w konkursach
wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych w zakresie: ortografii, recytacji,
matematyki, wiedzy przyrodniczej, muzyki i plastyki, wych. fiz.
-
dostosowanie treści programowych do możliwości każdego ucznia;
-
stosowanie pracy wielopoziomowej na lekcjach
|
nauczyciele
przedmiotów
|
cały
rok
|
-
diagnozowanie trudności uczniów w nauce poprzez:
a.
wywiady, obserwacje, ankiety;
b.
rozmowy ;
c.
konsultacje indywidualne dla
rodziców;
|
wychowawcy
klas, nauczyciele przedmiotów.
|
na
bieżąco
XI,
IV
|
|
-
prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych;
|
wychowawcy
klas i dyrektor
|
IX,
X
|
|
-
stosowanie metod aktywnych w pracy dydaktycznej;
|
nauczyciele
przedmiotów
|
cały
rok
|
|
-
unowocześnianie metod nauczania poprzez wykorzystanie dostępnych pomocy
dydaktycznych w procesie lekcyjnym (technologia informacyjno-komunikacyjna));
|
dyrektor,
nauczyciele przedmiotów
|
cały
rok
|
|
4. Poprawa jakości pracy szkoły
|
-
doskonalenie wewnątrzszkolnego systemu badania pracy szkoły i sprawowania
nadzoru pedagogicznego;
-
obserwacja zajęć i uroczystości;
- badanie
osiągnięć edukacyjnych uczniów:
a. klasy
III (koniec I etapu edukacyjnego)
b.
prowadzenie diagnoz wstępnych w celu dostosowania wymagań programowych do
możliwości uczniów;
- analiza
wyników diagnoz końcowych i opracowanie wniosków do realizacji na następny
rok;
- ewaluacja
PSO
|
dyrektor,
nauczyciele
dyrektor
dyrektor
dyrektor
nauczyciele
dyrektor
wychowawcy
|
X
– XII
wg
harmonogramu
wg
terminów badań
XII
IV
VI
|
5. Poprawa wyników nauczania
|
- maksymalne wykorzystanie jednostki
lekcyjnej na podanie i utrwalenie materiału programowego
- stosowanie różnorodnych form nauczania
- systematyczne sprawdzenie wiadomości
uczniów, nie nasilanie sprawdzianów pod koniec semestru
- praca nad poprawą ortografii,
zorganizowanie konkursu ortograficznego
- stosowanie motywującego systemu oceniania
polegającego na jawnym sprawiedliwym ocenianiu osiągnięć uczniów
- współpraca z PPP w Płocku
- uściślenie kontaktów z rodzicami uczniów
mających trudności w nauce
- upowszechnianie czytelnictwa książek.
|
wszyscy naucz. poszcz. przed.
naucz. poszcz. przedmiotów
naucz. poszcz. przed.
naucz. j.pol.
wszyscy nauczyciele
dyr szkoły
wychowawcy
dyr szkoły
wychowawcy
wychowawcy, n-l bibliotekarz
|
zgodnie z
programami i planami wynikowymi oraz WSO
wg potrzeb
|
6. Doradztwo
zawodowe.
|
- rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań
zawodowych uczniów w toku procesu dydaktyczno – wychowawczego oraz na
zajęciach doradztwa zawodowego
- informowanie uczniów o strukturze
szkolnictwa oraz rozmieszczeniu i warunkach nauki w szkołach
ponadpodstawowych
- wzbogacanie wiedzy o zawodach
|
wychowawcy
dyr szkoły
wych. kl. VII
|
od
IX do VI
cały
rok
cały
rok
|
7. Zapewnienie
pełnej realizacji obowiązku szkolnego.
|
- kontrola obowiązku szkolnego;
- systematyczna kontrola i analiza
frekwencji
|
dyrektor
wychowawcy klas
|
X
co
miesiąc
|
III. OBRZĘDOWOŚĆ SAMORZĄDNOŚĆ SZKOLNA
|
|||
1. Stworzenie warunków do rozwijania samorządności uczniowskiej.
|
-
opracowanie kalendarza imprez szkolnych;
|
opiekun
SU, dyrektor
|
IX
|
- włączenie
uczniów klas młodszych do prac SU;
|
opiekun
SU
|
XI
|
|
- koordynowanie akcji charytatywnych
w szkole:
„Góra
grosza”, „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy” oraz akcje doraźnej pomocy;
-
dożywianie (GOPS),
|
opiekun
SU, opiekun szkolnego koła PCK
|
wg
potrzeb
|
|
-
promowanie wydarzeń szkolnych oraz sukcesów uczniów;
|
opiekun SU
zespół
ds.promocji szkoły
|
cały
rok
|
|
- przyjęcie
uczniów klas I w poczet uczniów szkoły oraz pasowanie na Przedszkolaka dzieci
z oddziału przedszkolnego;
|
wychowawca
klasy I
n-l
oddziału przedszkolnego
|
X
|
|
- spotkania Dyrektora z SU;
|
dyrektor
|
w
miarę potrzeb
|
|
2. Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i
świadomości obywatelskiej. Uczenie miłości do ojczyzny, odnoszenie się z
czcią do symboli narodowych, występowania w obronie prawdy i sprawiedliwości.
|
- Organizacja, udział w akademiach o
treściach patriotycznych i uroczystościach szkolnych:
a) Święto Niepodległości
b) Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja
c) Dzień Komisji Edukacji Narodowej
- udział uczniów uroczystościach szkolnych, akcjach i
wydarzeniach:
a) rozpoczęcie roku szkolnego
b) Akcja Sprzątanie Świata
c) Ślubowanie I klasy
d) „Andrzejki” i „Mikołajki”
e) Wigilia Szkolna
f) Dzień Ziemi
g) Piknik rodzinny
-
Dzień Matki
-
Dzień Ojca
-
Dzień Dziecka - Dzień Sportu
Szkolnego
i) zakończenie roku szk. 2017/2018
pożegnanie absolwentów
|
nauczyciele
nauczyciele
dyrektor
|
XI
V
X
4. IX. 2017
IX
X
XI,
XII
XII
IV
V
- VI
22.
VI. 2018
|
3. Budzenie szacunku do tradycji i kultury
narodowej. Dostrzeganie związku przeszłości z teraźniejszością.
|
- Zapoznanie z tradycją i kulturą
narodową:
a) poznawanie najważniejszych zabytków i
pamiątek kultury
b) zapoznanie z historią najstarszych miast
Polski, dawna i obecna stolica Polski
c) kultywowanie regionalizmu
- spotkanie z twórcami ludowymi
- Rozwijanie postaw patriotycznych poprzez:
a) organizowanie akademii patriotycznych
b) znajomość najbliższego otoczenia
c) znajomość władz samorządowych ich roli
|
wychowawcy,
nauczyciele przedmiotów
naucz.
j.pol. historii, eduk. wczesnoszk., wych. przedszk.
wychowawcy,
nauczyciele przedmiotów
j.polski,
historia, kszt. zintegrowane
|
wg
potrzeb
wg potrzeb
Dni
Gminy Mała Wieś
zaj.
lekcyjne
wg
potrzeb
|
4. Wdrażanie uczniów do aktywnego
uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoły i środowiska
|
- czynny udział w przygotowaniu programu artystycznego na apele
szkolne
- wycieczki do muzeum i teatru
- udział w konkursach
- poznanie najbliższej okolicy
- zwracanie uwagi na zachowanie
uczniów w czasie uroczystości,
wycieczek, imprez środowiskowych, analizowanie
zachowania na lekcjach wychowawczych
|
wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, naucz.
j.pol., hist.
naucz. plast., wychowawcy, naucz. przyrody,
eduk. przedszk. i wczesnoszk.
wychowawcy
|
zgodnie
z harm. uroczystości szkolnych
wg
potrzeb
wg
potrzeb
wg
potrzeb
|
5. Upowszechnianie samorządnej działalności
szkoły.
|
- realizacja w życiu codziennym
„Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka”
- samodzielne podejmowanie zadań na rzecz
szkoły i środowiska
- udział przedstawicieli uczniowskich w
posiedzeniach R. P.
- organizowanie i udział w akcjach
charytatywnych na rzecz dzieci chorych i ubogich
- rozwijanie samorządności uczniów poprzez udział w
organizacjach uczniowskich: SU, LOP, P
|
wychowawcy
wych. klas
dyrektor szkoły, wychowawcy, opiekun Szk. K.
PCK, wychowawcy, uczniowie, rodzice
|
na
bieżąco
wg
potrzeb
|
IV.
OCHRONA ZDROWIA, BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA
|
|||
6. Zdrowa i bezpieczna szkoła.
|
- przegląd warunków pracy i nauki;
- spotkania z przedstawicielami policji i
służby zdrowia:
a. narkotyki, alkohol, papierosy
b. bezpieczeństwo ruchu drogowego
- uwzględnienie w planach pracy wychowawcy
zadań promujących zdrowy tryb życia oraz aktywne i bezpieczne spędzanie czasu
wolnego;
- realizacja Programu wychowawczo-
profilaktycznego;
- zorganizowanie i przeprowadzenie egzaminu
na kartę rowerową w klasie IV;
- współpraca z pielęgniarką szkolną;
- udział pielęgniarki szkolnej w zajęciach z
uczniami;
- troska o prawidłową organizację czasu
wolnego i przerw, rzetelne pełnienie dyżurów przez nauczycieli;
- troska o czystość i estetykę pomieszczeń
oraz otoczenia szkoły:
a. wystrój i czystość korytarzy oraz klas;
b. utrzymywanie porządku wokół szkoły;
- kontrola zmiany obuwia;
- prowadzenie w czasie przerw gier i zabaw
ruchowych;
- objęcie uczniów programem „Mleko w szkole”
i „Owoce w szkole”
- nauka kulturalnego spożywania drugiego
śniadania w szkole;
- troska o bezpieczeństwo dzieci w szkole i
w drodze do szkoły;
|
dyrektor, Społeczny Inspektor Pracy
dyrektor, wychowawcy klas
wychowawcy klas
wychowawcy klas, nauczyciele
nauczyciel techniki
dyrektor, wychowawcy,
nauczyciele dyżurujący, dyrektor
opiekunowie klas, naucz. dyżurujący,
prac. obsługi
nauczyciele dyżurujący,
dyrektor
nauczyciele dyżurni
dyrektor, nauczyciele, wychowawcy klas
|
IX
wg
potrzeb
zgodnie
z planem wychowawczo-profilaktycznym
cały
rok
V
na
bieżąco
wg
potrzeb
cały
rok
cały
rok
cały
rok
|
2. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń
higienicznych
|
- przestrzeganie estetycznego wyglądu
ucznia, noszenie strojów galowych
podczas uroczystości;
- wymaganie od uczniów kulturalnego
zachowania się w szkole i poza nią;
- konsekwentne wymaganie od uczniów porządku
i dyscypliny w czasie zajęć;
- wykonywanie przez uczniów haseł i gazetek
propagujących higienę;
- prowadzenie pogadanek tematycznych przez
pielęgniarkę szkolną;
- wdrażanie do dbałości o higienę jamy
ustnej, fluoryzacja zębów
|
wych. klas ,
wszyscy pracownicy szkoły
wszyscy nauczyciele
opiekun PCK
pielęgniarka
pielęgniarka
|
cały
rok
cały
rok
cały
rok
cały
rok
wg
potrzeb
wg
potrzeb
|
3. Promowanie zdrowia i działalność
oświatowo – zdrowotna.
|
- promowanie zdrowego żywienia i aktywności
fizycznej
- realizacja programów profilaktycznych „Nie
pal przy mnie, proszę”, „Znajdź właściwe rozwiązanie”.
- szkolenia w dziedzinie udzielania
pierwszej pomocy.
|
wychowawcy, pogadanki pielęgniarki
wychowawcy, opiekun Szk. K. PCK
|
cały
rok
IV
- V
|
4. Wychowanie komunikacyjne.
|
- bezpieczne poruszanie się po drogach
- organizowanie zajęć upowszechniających
podstawowe przepisy ruchu drogowego
- zorganizowanie egzaminu na Kartę rowerową
|
Wychowawcy, spotkania z policjantami
nauczyciel techniki
nauczyciel techniki
|
Cały
rok
|
V. ROZWÓJ KULTURY
FIZYCZNEJ I TURYSTYKI
|
1. Wdrażanie uczniów do udziału w imprezach
sportowych i rekreacyjnych.
|
- udział w imprezach sportowych wg
kalendarza imprez sportowych;
- Dzień Sportu Szkolnego w ramach imprezy
Piknik Rodzinny;
- uczestnictwo uczniów zajęciach sportowo –
rekreacyjnych oraz imprezach sportowych szkolnych i gminnych;
- zakup i kompletowanie sprzętu sportowego;
-
organizowanie wycieczek turystyczno
– krajoznawczych, ognisk klasowych i szkolnych, imprez środowiskowych,
dyskotek;
-
wycieczki po najbliższej okolicy –
poznawanie regionu
|
nauczyciel wychowania fizycz.
dyrektor, nauczyciele wychowawcy klas, Rada Rodziców
dyrektor
wychowawcy klas
wychowawcy klas
|
wg
kalendarza imprez sportowych
VI
cały
rok
wg
potrzeb
wg
potrzeb
wg
potrzeb
|
VI. EDUKACJA EKOLOGICZNA
|
|||
Uczestnictwo uczniów w akcjach ekologicznych.
|
- Obchody DNIA ZIEMI;
- Akcja Sprzątanie Świata;
-
realizacja zadań wynikających z planów pracy;
- wskazywanie uczniom zagrożeń ekologicznych
współczesnego świata;
- odwoływanie się do najbliższego otoczenia
i troska o jego „czystość ekologiczną”
-
eksponowanie tematyki ekologicznej na wszystkich przedmiotach,
wskazywanie przyczyn i skutków złego gospodarowania zasobami naturalnymi w
życiu codziennym;
- udział uczniów w pracach porządkowych na rzecz szkoły;
- prace pielęgnacyjne wokół szkoły;
|
wych. klas, nauczyciel przyrody
wychowawcy klas
nauczyciel przyrody i biologii, wychowawcy
wychowawcy klas
|
IV
IX
cały rok
cały
rok
cały
rok
wg
potrzeb
|
VII. OPIEKA PEDAGOGICZNA, PRZECIWDZIAŁANIE PATOLOGII
SPOŁECZNEJ
|
|||
1. Rozpoznanie sytuacji opiekuńczej szkoły i
uczniów.
|
- zdiagnozowanie sytuacji opiekuńczej szkoły
poprzez:
a. poznanie sytuacji materialnej rodziców-
współpraca z GOPS w Małej Wsi;
- dożywianie uczniów;
- rozpoznanie środowiska wychowawczego
ucznia, a następnie:
a. stały kontakt z rodzicami uczniów
sprawiających trudności wychowawcze,
b. popularyzowanie wśród rodziców wiedzy o
procesach rozwojowych oraz potrzebach psychicznych dzieci i młodzieży;
c. stosowanie zaleceń PPP,
b. stały kontakt z PPP;
|
dyrektor, wychowawcy klas
dyrektor
wychowawcy klas
nauczyciele przedm.
wychowawcy klas, rodzice
|
IX,
X
IX,
na bieżąco
cały
rok
cały
rok
|
2. Profilaktyka uzależnień.
|
- omawianie problemów młodzieży zagrożonej i
niedostosowanej społecznie na zebraniach Rady Pedagogicznej;
- współpraca szkoły z Policją, kuratorami
rodzinnymi;
- propagowanie niepalenia papierosów wśród
uczniów;
|
dyrektor szkoły
dyrektor szkoły
|
posiedzenia
R.P.
wg
potrzeb
|
3. Przeciwdziałanie zjawiskom agresji i
przemocy.
|
- rozpoznawanie zjawisk agresji i przemocy w
szkole;
- podnoszenie wrażliwości i
odpowiedzialności wszystkich podmiotów szkolnych w odniesieniu do wszystkich
przejawów agresji i przemocy rówieśniczej;
-
poprawę skuteczności działalności wychowawczej i profilaktycznej
szkoły w szczególności w zakresie agresji i przemocy.
|
dyrektor , nauczyciele, wychowawcy
|
|
VIII. WSPÓŁPRACA SZKOŁY
Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
|
|||
1. Integracja społeczności szkolnej: UCZEŃ-
RODZIC-NAUCZYCIEL.
|
- budowanie klimatu współpracy i
zainteresowania:
a. zapoznanie z ofertą edukacyjną;
b. ustalenie form pomocy i współpracy z
rodzicami;
c. imprezy klasowe i szkolne;
|
wychowawcy klas, dyrektor, rodzice
|
cały
rok
|
- pedagogizacja rodziców
- uaktywnianie klasowych rad rodziców,
włączanie rodziców do działalności szkoły
- włączanie rodziców do pomocy w
rozwiązywaniu i przeciwdziałaniu trudnościom wychowawczym i materialnym
|
wychowawcy, dyrektor szkoły
wychowawcy
dyrektor szkoły
|
wg
potrzeb
wg
potrzeb
wg
potrzeb
|
|
- włączanie rodziców do współpracy przy
organizowaniu imprez szkolnych i wycieczek
- prezentacje osiągnięć i umiejętności
uczniów społeczności lokalnej
- współpraca z samorządem lokalnym, Gminnym
Centrum Kultury MultiOsada
- udział uczniów w Dniach Gminy Mała Wieś
- współpraca z Nadleśnictwem Brody
b. pomoc w
pielęgnacji szkółki leśnej
- prezentacje środowiskowe, Dzień Matki, Dzień Babci i Dziadka,
Piknik Rodzinny. |
org. imprez
wychowawcy
dyrektor, nauczyciele, wychowawcy
dyrektor
wychowawcy klas
|
wg
potrzeb
wg
potrzeb
wg
potrzeb
wg
potrzeb
zgodnie
z harm imprez szk.
|
IX. BAZA
SZKOŁY
|
|||
1.
Wygląd
zewnętrzny szkoły i obejścia wizytówką działalności jej społeczności. |
- systematyczne porządkowanie terenu wokół
szkoły
- troska o wygląd trawników i kwietników,
sadzenie i pielęgnacja kwiatów
- nasadzenie drzew i krzewów
- poszanowanie sprzętu szkolnego
-wykonywanie gazetek na korytarzach przez
uczniów
- ekspozycja prac uczniowskich
|
woźna, uczniowie, dyrektor szkoły
uczniowie, opiekun LOP, pracownicy obsługi
wych. klas
|
cały rok
wiosna
cały rok
okres wiosenno -letni
|
2. Rozwój bazy szkoły.
|
-
podnoszenie estetyki sal
lekcyjnych i korytarzy,
-
bieżące remonty zgodnie z możliwościami
finansowymi szkoły.
|
opiekunowie sal
dyrektor
|
cały
rok
|
- zakup pomocy dydaktycznych, książek do biblioteki, urządzeń
multimedialnych i sprzętu sportowego zgodnie z możliwościami finansowymi
szkoły. |
dyrektor, nauczyciele przedmiotów
|
na
bieżąco
|
Zatwierdzony do realizacji przez Radę
Pedagogiczną w dniu ………………………………….