PLAN PRACY SZKOŁY



Plan pracy 
Szkoły Podstawowej
w Dzierżanowie


na rok szkolny 2017/2018



Podstawa prawna:
·        Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U Nr 95, poz.425 z późn. zm. )    
·       art. 70 ust. 1 pkt 1 i art. 80 ust. 2 pkt 4, art. 82 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe. 
·        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U z 27 stycznia 2017r.poz. 170),
·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 31 sierpnia 2017r.poz.1646)
·         Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U z 31 sierpnia 2016r.poz. 1379)
·         Statut Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie
·         Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie
Plan opracowany został w oparciu o:
1. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2017/2018.
 2. Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły na rok szkolny 2017/2018.
 3. Koncepcję pracy Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie na lata 2013 – 2018.



PRIORYTETY PRACY SZKOŁY


Zgodnie z kierunkami polityki oświatowej ustalonymi przez MEN na dany rok szkolny, uwzględnione w Planie Nadzoru Pedagogicznego Dyrektora Szkoły Podstawowej
w Dzierżanowie w roku szkolnym 2017 / 2018
1.      Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
2.      Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej.
3.      Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
4.      Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek.
5.      Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły.
6.      Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.


























Sposoby realizacji priorytetów
Zadania- priorytety
Sposób realizacji
Osoby odpowiedzialne
Termin realizacji
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
·        Przygotowanie planu pracy dydaktyczno wychowawczej zgodnie z podstawą programową.
·        Kreatywność oraz twórcze    i indywidualne podejście do pracy dydaktycznej.
·        Wykorzystywanie dostępnych w szkole pomocy dydaktycznych oraz różnorodnych metod pracy z uczniem.
Wszyscy nauczyciele
cały rok
Rozwijanie kompetencji matematycznych, przyrodniczych  i informatycznych.
·       Wykorzystanie tablicy multimedialnej w procesie dydaktycznym.
·       Wykorzystanie dostępnej bazy szkoły (komputery, laptopy, rzutnik multimedialny) jako pomocy dydaktycznych do realizacji treści zawartych w programach nauczania poszczególnych przedmiotów.

·       Udział uczniów w konkursach przedmiotowych (szkolnych i pozaszkolnych)

Nauczyciele klas IV - VII


Wszyscy nauczyciele










Wszyscy nauczyciele
Cały rok

Cały rok



Cały rok
Kształtowanie umiejętności bezpiecznego
 i odpowiedzialnego korzystania z Internetu
i mediów społecznościowych.

·        Zaznajomienie uczniów ze specyficznymi zjawiskami                       i zagadnieniami charakterystycznymi dla przestrzeni wirtualnej,           z którymi użytkownicy spotykają się na co dzień podczas korzystania z Internetu i mediów społecznościowych.     

       
·        uwrażliwienie na wiarygodne  i niewiarygodne źródła informacji w sieci oraz wskazanie sposobów oddzielenia pierwszych         i drugich.
·        nauczenie rozpoznawania manipulacji w przestrzeni wirtualnej i radzenia sobie    z nią
·        uświadomienie spraw dotyczących praw autorskich i etyki oraz zasad netykiety
·        zaszczepianie w uczniu myślenia o przestrzeni wirtualnej jako o miejscu podejmowania własnych kreatywnych działań oraz miejscu kreowania własnego wizerunku w mediach społecznościowych.
·        Szkolenie dla nauczycieli na temat Cyberprzemocy.
·        Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej „Uczniowie bezpiecznie korzystają z zasobów Internetu”
Wychowawcy

















Iwona Domańska
Iwona Domańska



Cały rok

















X
X - XII
Przygotowanie uczniów do dalszych etapów edukacyjnych poprzez doradztwo zawodowe.

·        Zorganizowanie zajęć doradztwa zawodowego.                                                    
·        Zorganizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.
·        Udział w targach edukacyjnych.
Dyrektor szkoły
Ewa Nowak         
IX
Cały rok

III
Wzmacnianie roli szkoły w kształtowaniu systemu wartości       i postaw patriotycznych uczniów.

·        Udział młodzieży w organizacji szkolnych uroczystości z okazji świąt narodowych i religijnych.

- Opracowanie scenariusza uroczystości.
- Opracowanie gazetki związanej z uroczystością przez SU.  
 -Oprawa muzyczna uroczystości.

-Przygotowanie dekoracji.


·        Prowadzenie lekcji do dyspozycji wychowawcy kształtujących pozytywne postawy społeczne.
·        Udział w konkursach o tematyce patriotycznej.
Nauczyciele przygotowujący uroczystość; dyrektor szkoły                    
 


Opiekun SU


Piotr Kozicki

Nauczyciele przyg. uroczystość


Wychowawcy



Wszyscy nauczyciele
Zgodnie z harmono-gramem uroczysto– ści





Zgodnie z tematyką godz.d.d.wych.
Zgodnie z propozycjami





Działania szkoły na rzecz podniesienia jakości edukacji włączającej.

·        Wspieranie ucznia w okresie adaptacyjnym wchodzącego na kolejny etap kształcenia.
-Spotkania z rodzicami.
-pogadanki i zajęcia dla dzieci



·        Prowadzenie  klasowych zajęć integracyjnych.

Nauczyciel oddziału przedszkolnego
Nauczyciele eduk. wczesnoszk.
Wychowawca klasy IV

Wychowawcy
Cały rok
Promowanie pozytywnego wizerunku szkoły.

·        Organizacja i przeprowadzanie imprez uroczystości szkolnych.
·        Udział w  konkursach i zawodach  sportowych

·        Zamieszczanie informacji o sukcesach uczniów na stronie internetowej szkoły i Fanpage¢u Szkoły na Facebooku.
·         Przekazywanie informacji o sukcesach i ciekawych działaniach do lokalnej prasy oraz do Urzędu Gminy Mała Wieś.
Nauczyciele przygotowujący uroczystości.
Nauczyciele przedmiotów, w tym n-le wych. fiz.  
Zespół ds. promocji szkoły                        

Cały rok zgodnie z kalenda-rzem imprez szkolnych.

Cały rok
Rozwijanie współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
·        Opracowanie programu wychowawczo -profilaktycznego.

·        Zatwierdzenie planów wychowawczych klas przez dyrektora.
·        Współdziałanie przy organizacji imprez szkolnych i wycieczek
·        Organizowanie pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez spotkania tematyczne rodziców, zapraszanie specjalistów na spotkania zgodnie z potrzebami.
·        Wspieranie rodziców w procesie wychowania i nauczania poprzez pedagogizacje rodziców, indywidualne konsultacje, pogadanki.
·        Organizowanie spotkań klasowych, zebrań ogólnych i konsultacji indywidualnych.
·        Przekazywanie wzajemnych uwag i przedstawianie swoich oczekiwań związanych z funkcjonowaniem szkoły.
·        Systematyczne informowanie rodziców o pracy szkoły na spotkaniach z rodzicami ( 2 razy w roku).
Rodzice  we współpracy z   przedstawicielami  rady pedagogicznej
Dyrektor szkoły

Rodzice Nauczyciele
Wychowawcy


Wychowawcy Zaproszeni specjaliści

  
Rodzice Nauczyciele
Wychowawcy


Dyrektor szkoły wychowawcy
IX



Do 15.09
Cały rok

Plan pracy szkoły w głównych obszarach działalności szkoły.
Organizacja i zarządzanie
Zadania
Odpowiedzialny
Termin realizacji
Przydział obowiązków służbowych wszystkim pracownikom.
Dyrektor szkoły
Do końca sierpnia
Opracowanie planu pracy szkoły
na rok szkolny 2017/2018.
Dyrektor szkoły
i rada pedagogiczna
Do 15 września
Opracowanie Tygodniowego Planu Zajęć
na rok szkolny 2017/2018.
Dyrektor szkoły
i rada pedagogiczna
Przed rozpoczęciem zajęć
Przegląd szkoły pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.
Dyrektor szkoły
Przed rozpoczęciem zajęć, do 4 września 
Przypomnienie obowiązujących zasad BHP w szkole i przydział obowiązków z tym związanych.
Dyrektor szkoły, nauczyciele
Do 15 września
Opracowanie programu wychowawczo-profilaktycznego.
Rada rodziców wraz z przedstawicielami rady pedagogicznej.
Do połowy października
Kontrola dokumentacji
nauczyciela i wychowawcy klasy.
Dyrektor szkoły
Do końca września
Monitorowanie spełniania obowiązku szkolnego  oraz rocznego obowiązku przedszkolnego dzieci 6-letnich.
Dyrektor szkoły
Do końca września (październik - szczególne przypadki)
Opracowanie planu nadzoru pedagogicznego i zapoznanie z jego treścią rady pedagogicznej.
Dyrektor szkoły
Do 15 września
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Dyrektor szkoły
Cały rok szkolny
Przedstawianie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
Dyrektor szkoły
podsumowujące posiedzenia rady pedagogicznej 2 razy w roku
Organizacja pracy nauczycielskich zespołów przedmiotowych i zadaniowych.
Dyrektor szkoły, przewodniczący  zespołów
Do 15 września
Planowanie oraz nadzorowanie przeprowadzania w szkole prac remontowo- modernizacyjnych zmierzających do doskonalenia warunków pracy i nauki uczniów oraz nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły.
Dyrektor szkoły
Cały rok
(szczególnie
okresy ferii zimowych i letnich)
Opracowanie arkusza organizacji szkoły
Dyrektor szkoły
Do końca kwietnia
Umożliwienie nauczycielom zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego;
Dyrektor szkoły
Cały rok
Wprowadzenie zmian w dokumentach szkolnych i dostosowanie ich do zmian prawa oświatowego.
Dyrektor szkoły
Zespoły zadaniowe
Do połowy listopada
Przeprowadzenie rekrutacji uczniów do klasy I  i  do Oddziału Przedszkolnego
Dyrektor szkoły
Komisja rekrutacyjna
Kwiecień - sierpień
Opracowanie planów pracy dydaktycznej oraz planów pracy wychowawczej i tematyki godzin do dysp. wychowawcy
Wszyscy nauczyciele i wychowawcy
Do 15 września
Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
Dyrektor szkoły, nauczyciele, Zespół ds.promocji szkoły
Cały rok szkolny





Proces dydaktyczny (nauczanie)
Zadania
Odpowiedzialny
Termin realizacji
Realizacja podstawy programowej.
Dyrektor szkoły, nauczyciele
Cały rok szkolny
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna oraz współpraca z rodzicami i ppp w celu rozpoznawania indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
Wychowawcy,
wszyscy nauczyciele
Cały rok szkolny
Rozwijanie zainteresowań i odkrywanie uzdolnień uczniów oraz przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
Wszyscy nauczyciele
Cały rok szkolny
Organizacja konkursów szkolnych, udział w konkursach pozaszkolnych i zawodach sportowych.
Wszyscy nauczyciele
Cały rok szkolny
Praca z uczniem słabym i mającym trudności w nauce.
Wszyscy nauczyciele
Cały rok szkolny
Badanie edukacyjne uczniów, diagnozy wstępne i końcowe.
Dyrektor szkoły, wytypowani nauczyciele
Zgodnie
z harmonogramem planu nadzoru pedagogicznego
Analiza wyników nauczania i wykorzystywanie jej w celu wypracowania metod motywujących uczniów do nauki.
Wszyscy nauczyciele
Cały rok szkolny
Kontrola systematyczności i zgodności oceniania z WZO.
Dyrektor szkoły
Dwukrotnie
w roku
Stosowanie oceniania kształtującego jako sposobu motywowania, aktywizowania i zaangażowania wszystkich uczniów w proces nauki. 
Wszyscy nauczyciele
Cały rok
Obserwacje lekcji i uroczystości szkolnych.
Dyrektor szkoły
Zgodnie z planem obserwacji

Opieka i wychowanie

Zadania
Odpowiedzialny
Termin realizacji
Realizacja założeń planu wychowawczo-profilaktycznego.
Wszyscy nauczyciele
Cały rok szkolny
Promocja zdrowego stylu życia poprzez upowszechnianie i propagowanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz krzewienie różnorodnych form kultury fizycznej wśród uczniów i członków ich rodzin.
Nauczyciel w-f, wychowawcy klas, wszyscy nauczyciele, opiekun Szkolnego Koła PCK
Cały rok szkolny
Monitorowanie zachowań uczniów
oraz przeciwdziałanie zachowaniom nagannym.
Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły
Cały rok szkolny
Organizacja opieki pedagogicznej
poprzez współpracę wychowawców z rodzicami uczniów oraz poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Wychowawcy klas,

Cały rok szkolny
Organizacja uroczystości,
 imprez i wycieczek szkolnych, wyjazdów do teatru, kina muzeów itp.
Wszyscy nauczyciele
Cały rok szkolny, zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych
Kształtowanie samorządności poprzez
pracę Samorządu Uczniowskiego.
Opiekun Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy klas
Cały rok szkolny
Kształtowanie postaw proekologicznych.
Wszyscy nauczyciele
n-l przyrody i biologii
opiekun Szkolnego Koła LOP
Cały rok szkolny
Kształtowanie tożsamości
narodowej  i regionalnej
oraz postaw patriotycznych,
funkcjonowanie w środowisku lokalnym.
Wszyscy nauczyciele
Cały rok szkolny
Edukacja czytelnicza,
promocja czytelnictwa.
Wszyscy nauczyciele, nauczyciel bibliotekarz
Cały rok szkolny
Organizacja pomocy socjalnej uczniom z rodzin znajdujących się w trudnej
sytuacji rodzinnej i życiowej.
Dyrektor szkoły, wychowawcy klas przy współpracy z GOPS i PCK
Cały rok szkolny


KALENDARZ WYDARZEŃ I UROCZYSTOŚCI W ROKU SZKOLNYM 2017/2018


Lp.
Nazwa uroczystości/imprezy
Termin
Odpowiedzialni
1.

Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 20172018

4 września 2017
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele
2.
Wybory do samorządu Uczniowskiego
1-2 tydzień września 2017
Opiekun SU, wychowawcy
3.
Udział w obchodach Dni Gminy Mała Wieś
9 września 2017
Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, rodzice
4.
Sprzątanie Świata, Dzień Ziemniaka
15 września 2017
Koordynator  I. Domańska, nauczyciele
5.
Dzień Edukacji Narodowej, pasowanie uczniów klasy I, pasowanie na przedszkolaka
13 października  2017
J. Wilczyńska, A. Czarnecka
6.
Rocznica Odzyskania Niepodległości
10 listopada 2017
I.Domańska
7.
Wróżby andrzejkowe, dyskoteka
23  listopada 2017
Opiekun SU, wychowawcy.
8.
Mikołajki klasowe
6  grudnia 2017
Wychowawcy
9.
Jasełka, Wigilia szkolna
21 grudnia 2017
M. Górnicka, A. Czarnecka
10.
Dzień Babci i Dziadka
12 stycznia 2018
J. Wilczyńska
11.
Święto Szkoły – Zabawa choinkowa.
1 lutego 2018
Dyrektor, nauczyciele, rodzice
12.
Dzień Przyjaźni i Sympatii – Walentynki (poczta walentynkowa)
13  lutego 2018
Opiekun SU
13.
Ostatki – „Bal Przebierańców”
13  lutego 2018
Opiekun SU
14.
Powitanie wiosny
21  marca 2018
Opiekun SU
15.
Obchody Dnia Ziemi
20  kwietnia 2018
I.Domańska
16.
Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej – Święto Konstytucji 3 Maja
27 kwietnia 2018
M. Grzelak
17.
Piknik  Rodzinny połączony z Dniem Dziecka   oraz Dniem Matki i Ojca
26 maja 2018 (?)
Dyrektor, M. Jabłońska, A. Czarnecka, wychowawcy, nauczyciele, rodzice
18.
Uroczyste zak. roku szkolnego.
22 czerwca 2018
Dyrektor, I. Kopera

TERMINY ZEBRAŃ Z RODICAMI*


22 września 2017 r.
31 października 2017 r.
11 grudnia 2017 r.
30 stycznia 2018 r.
9 kwietnia 2018 r.
15 maja 2018 r.


*Wychowawcy w miarę potrzeb organizują dodatkowe spotkania z rodzicami





ZEBRANIA RADY PEDAGOGICZNEJ

Lp.
Termin
Forma
Treść
1.
15.09.2017
Rada pedagogiczna
Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego, terminarza obserwacji, Kalendarza roku szkolnego, w tym uroczystości szkolnych.
2.
09.10.2017
Rada pedagogiczna
Szkolenie na temat Cyberprzemocy.
3.
28.11.2017
Rada pedagogiczna
Zatwierdzenie zmian w Statucie Szkoły.

4.
10.01.2018
Rada klasyfikacyjna
Klasyfikacja za I semestr roku szkolnego 2017/2018.
Sprawozdanie dyrektora szkoły z realizacji planu nadzoru pedagogicznego oraz wniosków z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej.
5.
12.03.2018
Rada szkoleniowa
Rada szkoleniowa zgodnie z potrzebami.

6.
18.05.2018
Rada pedagogiczna
Zatwierdzenie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2017/2018
7.
15.06.2018
Rada klasyfikacyjna
Klasyfikacja roczna.

8.
26.06.2017
Rada pedagogiczna
Podsumowanie rocznej pracy. Przedstawienie sprawozdania ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w r. szk. 2017/2018 przez dyrektora szkoły.

9.
29.08.2017
Rada pedagogiczna
Narada dotycząca organizacji nowego roku szk.



SZCZEGÓŁOWY PLAN  PRACY
DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ
Szkoły Podstawowej w Dzierżanowie
na rok szkolny 2017/2018


ZADANIA
SPOSOBY REALIZACJI
ODPOWIEDZIALNI
TERMIN
I. KOMPETENCJE I ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELI
1. Stworzyć warunki do kreatywności nauczycieli
- udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego: kursach, warsztatach, studiach podyplomowych;         - opracowanie planu doskonalenia nauczycieli;
- prowadzenie lekcji otwartych;
- udostępnianie zgromadzonych materiałów - dzielenie się zdobytą wiedzą;
dyrektor, zainteresowani nauczyciele
IX, cały rok
2. Stworzyć warunki do uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego
- wdrażanie szkolnego systemu awansu zawodowego nauczycieli;
- systematyczna współpraca nauczycieli stażystów i opiekunów
dyrektor, nauczyciele
zgodnie z potrzebami
3. Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i wychowawczych nauczycieli
- udział nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego;
dyrektor, zainteresowani nauczyciele
wg harmonogramu
- udział nauczycieli w spotkaniach z pracownikami policji, poradni oraz innymi specjalistami zgodnie z potrzebami codziennej pracy szkoły;
- realizacja planu WDN;
dyrektor, nauczyciele
zgodnie
z terminami RP
i WDN
- zapoznawanie nauczycieli z bieżącymi zmianami dotyczącymi prawa oświatowego, w szczególności:
a.      zmiany w KN;
b.      rozporządzenia MEN;
c.       inne przepisy;
dyrektor
cały rok
II. ORGANIZACJA PROCESU DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEGO
1. Zapoznanie uczniów i rodziców
z głównymi założeniami dydaktyczno - wychowawczymi szkoły celem intensyfikacji procesu kształcenia
i wychowania.
-         Program wychowawczo 0 profilaktyczny szkoły;
-         Wewnątrzszkolny System Oceniania;
-         kryteria oceniania zachowania;
-         WIZJA i MISJA szkoły;
-         Programy przedmiotowe,
-         Rodzice na pierwszym spotkaniu do 15 września, a uczniowie na godzinach wychowawczych są zapoznawani z WSO, PSO i kryteriami oceniania  (odzwierciedlenie w dziennikach lekcyjnych)
wychowawcy klas,
nauczyciele przed.






dyrektor
wychowawcy
IX, X









2. Realizacja programów poszczególnych przedmiotów.
- wybór  programów i podręczników – opiniowanie przez RP
- realizowanie programu adekwatnie do możliwości uczniów;
- przy modyfikacji programów uwzględnianie wyników diagnoz wstępnych i sprawdzianów;
- rytmiczne realizowanie tematów;
- systematyczne  omawianie zadania domowego;
- systematyczne kontrolowanie i ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów;
- wystawy, przeglądy prac i osiągnięć uczniów.
nauczyciele

nauczyciele
przedmiotów
VI

cały rok
3. Praca z uczniem zdolnym i mającym problemy z opanowaniem podstawy programowej.
.
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez indywidualizowanie stawianych im zadań oraz przygotowanie do udziału w konkursach wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych w zakresie: ortografii, recytacji, matematyki, wiedzy przyrodniczej, muzyki i plastyki, wych. fiz.
- dostosowanie treści programowych do możliwości każdego ucznia;
- stosowanie pracy wielopoziomowej na lekcjach

nauczyciele
przedmiotów
cały rok
- diagnozowanie trudności uczniów w nauce poprzez:
a.      wywiady, obserwacje, ankiety;
b.      rozmowy ;
c.       konsultacje indywidualne dla rodziców;
wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów.
na bieżąco

XI, IV


- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych;
wychowawcy klas i dyrektor
IX, X
- stosowanie metod aktywnych w pracy dydaktycznej;
nauczyciele przedmiotów
cały rok
- unowocześnianie metod nauczania poprzez wykorzystanie dostępnych pomocy dydaktycznych w procesie lekcyjnym (technologia informacyjno-komunikacyjna));
dyrektor, nauczyciele przedmiotów
cały rok
4. Poprawa jakości pracy szkoły
- doskonalenie wewnątrzszkolnego systemu badania pracy szkoły i sprawowania nadzoru pedagogicznego;
- obserwacja zajęć i uroczystości;

- badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów:
a. klasy III  (koniec I etapu edukacyjnego)
b. prowadzenie diagnoz wstępnych w celu dostosowania wymagań programowych do możliwości uczniów;
- analiza wyników diagnoz końcowych i opracowanie wniosków do realizacji na następny rok;
- ewaluacja PSO
dyrektor, nauczyciele


dyrektor 





dyrektor

dyrektor 
nauczyciele
dyrektor 
wychowawcy

X – XII


wg harmonogramu

wg terminów badań
XII
IV
VI
5. Poprawa wyników nauczania
- maksymalne wykorzystanie jednostki lekcyjnej na podanie i utrwalenie materiału programowego
- stosowanie różnorodnych form nauczania
- systematyczne sprawdzenie wiadomości uczniów, nie nasilanie sprawdzianów pod koniec semestru
- praca nad poprawą ortografii, zorganizowanie konkursu ortograficznego
- stosowanie motywującego systemu oceniania polegającego na jawnym sprawiedliwym ocenianiu osiągnięć uczniów
- współpraca z PPP w Płocku
- uściślenie kontaktów z rodzicami uczniów mających trudności w nauce


- upowszechnianie czytelnictwa książek.

wszyscy naucz. poszcz. przed.
naucz. poszcz. przedmiotów
naucz. poszcz. przed.

naucz. j.pol.
wszyscy nauczyciele
dyr szkoły
wychowawcy
dyr szkoły
wychowawcy

wychowawcy, n-l bibliotekarz

zgodnie z programami i planami wynikowymi oraz WSO








wg potrzeb

6. Doradztwo  zawodowe.
- rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań zawodowych uczniów w toku procesu dydaktyczno – wychowawczego oraz na zajęciach doradztwa zawodowego
- informowanie uczniów o strukturze szkolnictwa oraz rozmieszczeniu i warunkach nauki w szkołach ponadpodstawowych
- wzbogacanie wiedzy o zawodach

wychowawcy

dyr szkoły

wych. kl. VII

od IX do VI




cały rok



cały rok
7. Zapewnienie  pełnej realizacji obowiązku szkolnego.
- kontrola obowiązku szkolnego;
- systematyczna kontrola i analiza frekwencji

dyrektor 
wychowawcy klas
X

co miesiąc


III. OBRZĘDOWOŚĆ  SAMORZĄDNOŚĆ  SZKOLNA

1. Stworzenie warunków do rozwijania samorządności uczniowskiej.
- opracowanie kalendarza imprez szkolnych;
opiekun SU, dyrektor
IX
- włączenie uczniów klas młodszych do prac SU;
opiekun SU
XI
- koordynowanie akcji charytatywnych w szkole:
„Góra grosza”, „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy” oraz akcje doraźnej pomocy;
- dożywianie (GOPS),
opiekun SU, opiekun szkolnego koła PCK
wg potrzeb
- promowanie wydarzeń szkolnych oraz sukcesów uczniów;
opiekun  SU
zespół ds.promocji szkoły
cały rok
- przyjęcie uczniów klas I w poczet uczniów szkoły oraz pasowanie na Przedszkolaka dzieci z oddziału przedszkolnego;
wychowawca klasy I
n-l oddziału przedszkolnego
X
-  spotkania Dyrektora z SU;
dyrektor
w miarę potrzeb
2. Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej. Uczenie miłości do ojczyzny, odnoszenie się z czcią do symboli narodowych, występowania w obronie prawdy i sprawiedliwości.

- Organizacja, udział w akademiach o treściach patriotycznych i uroczystościach szkolnych:
a) Święto Niepodległości
b) Rocznica uchwalenia Konstytucji  3 Maja
c) Dzień Komisji Edukacji Narodowej

- udział uczniów  uroczystościach szkolnych, akcjach i wydarzeniach:
a) rozpoczęcie roku szkolnego
b) Akcja Sprzątanie Świata
c) Ślubowanie I klasy
d) „Andrzejki” i „Mikołajki”
e) Wigilia Szkolna
f) Dzień Ziemi
g) Piknik rodzinny
-         Dzień Matki
-         Dzień Ojca
-         Dzień Dziecka - Dzień Sportu Szkolnego
i) zakończenie roku szk. 2017/2018 pożegnanie absolwentów





nauczyciele
































nauczyciele
dyrektor




XI

V

X







 4. IX. 2017

IX

X

XI, XII

XII


IV

V - VI







22. VI. 2018
3. Budzenie szacunku do tradycji i kultury narodowej. Dostrzeganie związku przeszłości z teraźniejszością.
- Zapoznanie z tradycją i kulturą narodową:
a) poznawanie najważniejszych zabytków i pamiątek kultury
b) zapoznanie z historią najstarszych miast Polski, dawna i obecna stolica Polski
c) kultywowanie regionalizmu
- spotkanie z twórcami ludowymi
- Rozwijanie postaw patriotycznych poprzez:
a) organizowanie akademii patriotycznych
b) znajomość najbliższego otoczenia
c) znajomość władz samorządowych  ich roli




wychowawcy, nauczyciele przedmiotów

naucz. j.pol. historii, eduk. wczesnoszk., wych. przedszk.

wychowawcy, nauczyciele przedmiotów

j.polski, historia, kszt. zintegrowane



wg potrzeb


wg potrzeb


Dni Gminy Mała Wieś



zaj. lekcyjne
wg potrzeb
4. Wdrażanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoły i środowiska










- czynny udział w przygotowaniu programu artystycznego na apele szkolne
- wycieczki do muzeum i teatru
- udział w konkursach
- poznanie najbliższej okolicy

- zwracanie uwagi na zachowanie uczniów  w czasie uroczystości, wycieczek, imprez środowiskowych,  analizowanie zachowania na lekcjach wychowawczych


wychowawcy, nauczyciele przedmiotów, naucz. j.pol., hist.
naucz. plast., wychowawcy, naucz. przyrody, eduk. przedszk. i wczesnoszk.

wychowawcy








zgodnie z harm. uroczystości szkolnych


wg potrzeb
wg potrzeb





wg potrzeb










5. Upowszechnianie samorządnej działalności szkoły.


- realizacja w życiu codziennym
„Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka”
- samodzielne podejmowanie zadań na rzecz szkoły i środowiska
- udział przedstawicieli uczniowskich w posiedzeniach R. P.
- organizowanie i udział w akcjach charytatywnych na rzecz dzieci chorych i ubogich
- rozwijanie samorządności uczniów poprzez udział w organizacjach uczniowskich: SU, LOP, P
wychowawcy



wych. klas
 dyrektor szkoły, wychowawcy, opiekun Szk. K. PCK,                wychowawcy,  uczniowie, rodzice
na bieżąco










wg potrzeb


IV. OCHRONA  ZDROWIA, BEZPIECZEŃSTWO I  HIGIENA

6. Zdrowa i bezpieczna szkoła.
- przegląd warunków pracy i nauki;
- spotkania z przedstawicielami policji i służby zdrowia:
a. narkotyki, alkohol, papierosy
b. bezpieczeństwo ruchu drogowego
- uwzględnienie w planach pracy wychowawcy zadań promujących zdrowy tryb życia oraz aktywne i bezpieczne spędzanie czasu wolnego;
- realizacja Programu wychowawczo- profilaktycznego;
- zorganizowanie i przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową w klasie IV;
- współpraca z pielęgniarką szkolną;
- udział pielęgniarki szkolnej w zajęciach z uczniami;
- troska o prawidłową organizację czasu wolnego i przerw, rzetelne pełnienie dyżurów przez nauczycieli;
- troska o czystość i estetykę pomieszczeń oraz otoczenia szkoły:
a. wystrój i czystość korytarzy oraz klas;
b. utrzymywanie porządku wokół szkoły;
- kontrola zmiany  obuwia;
- prowadzenie w czasie przerw gier i zabaw ruchowych;
- objęcie uczniów programem „Mleko w szkole” i „Owoce w szkole”
- nauka kulturalnego spożywania drugiego śniadania w szkole;
- troska o bezpieczeństwo dzieci w szkole i w drodze do szkoły;

dyrektor, Społeczny Inspektor Pracy
dyrektor, wychowawcy klas


wychowawcy klas
wychowawcy klas, nauczyciele


nauczyciel techniki

dyrektor, wychowawcy,
nauczyciele dyżurujący, dyrektor

opiekunowie klas, naucz. dyżurujący,
prac. obsługi

nauczyciele dyżurujący,
dyrektor
nauczyciele dyżurni

dyrektor, nauczyciele, wychowawcy klas
    



   IX


wg potrzeb





zgodnie z planem wychowawczo-profilaktycznym

cały rok


V

na bieżąco



wg potrzeb



cały rok




cały rok




cały rok

2. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higienicznych
- przestrzeganie estetycznego wyglądu ucznia, noszenie  strojów galowych podczas uroczystości;
- wymaganie od uczniów kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią;
- konsekwentne wymaganie od uczniów porządku i dyscypliny w czasie zajęć;
- wykonywanie przez uczniów haseł i gazetek propagujących higienę;
- prowadzenie pogadanek tematycznych przez pielęgniarkę szkolną;
- wdrażanie do dbałości o higienę jamy ustnej, fluoryzacja zębów
wych. klas ,

wszyscy pracownicy szkoły
wszyscy nauczyciele
opiekun PCK

pielęgniarka

pielęgniarka
cały rok

cały rok



cały rok



cały rok



wg potrzeb


wg potrzeb
3. Promowanie zdrowia i działalność oświatowo – zdrowotna.
- promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

- realizacja programów profilaktycznych „Nie pal przy mnie, proszę”, „Znajdź właściwe rozwiązanie”.
  • propagowanie zdrowego trybu życia (gazetki szkolne)
  • profilaktyka uzależnień
- szkolenia w dziedzinie udzielania pierwszej pomocy.

 wychowawcy, pogadanki pielęgniarki

wychowawcy, opiekun Szk. K. PCK







cały rok




IV - V
4. Wychowanie komunikacyjne.
- bezpieczne poruszanie się po drogach

- organizowanie zajęć upowszechniających podstawowe przepisy ruchu drogowego
- zorganizowanie egzaminu na Kartę rowerową
















Wychowawcy, spotkania z policjantami
nauczyciel techniki
nauczyciel techniki


Cały rok


V. ROZWÓJ  KULTURY  FIZYCZNEJ  I TURYSTYKI


1. Wdrażanie uczniów do udziału w imprezach sportowych i rekreacyjnych.
- udział w imprezach sportowych wg kalendarza imprez sportowych;
- Dzień Sportu Szkolnego w ramach imprezy Piknik Rodzinny;
- uczestnictwo uczniów zajęciach sportowo – rekreacyjnych oraz imprezach sportowych szkolnych i gminnych;
- zakup i kompletowanie sprzętu sportowego;
-         organizowanie wycieczek turystyczno – krajoznawczych, ognisk klasowych i szkolnych, imprez środowiskowych, dyskotek;
-         wycieczki po najbliższej okolicy – poznawanie regionu








nauczyciel wychowania fizycz.
dyrektor, nauczyciele wychowawcy klas, Rada Rodziców


dyrektor
wychowawcy klas

wychowawcy klas
wg kalendarza imprez sportowych

VI


cały rok



wg potrzeb


wg potrzeb




wg potrzeb
VI. EDUKACJA EKOLOGICZNA

 Uczestnictwo uczniów w akcjach ekologicznych.
- Obchody DNIA ZIEMI;
- Akcja Sprzątanie Świata;
-  realizacja zadań wynikających z planów pracy;
- wskazywanie uczniom zagrożeń ekologicznych współczesnego świata;
- odwoływanie się do najbliższego otoczenia i troska o jego „czystość ekologiczną”
-   eksponowanie tematyki ekologicznej na wszystkich przedmiotach, wskazywanie przyczyn i skutków złego gospodarowania zasobami naturalnymi w życiu codziennym;
- udział uczniów  w pracach porządkowych na rzecz szkoły;
- prace pielęgnacyjne wokół szkoły;

















wych. klas, nauczyciel przyrody

wychowawcy klas



nauczyciel przyrody i biologii, wychowawcy
wychowawcy klas




IV


IX

        cały rok
cały rok


cały rok


wg potrzeb









VII. OPIEKA  PEDAGOGICZNA, PRZECIWDZIAŁANIE  PATOLOGII  SPOŁECZNEJ

1. Rozpoznanie sytuacji opiekuńczej szkoły i uczniów.
- zdiagnozowanie sytuacji opiekuńczej szkoły poprzez:
a. poznanie sytuacji materialnej rodziców- współpraca z GOPS w Małej Wsi;
- dożywianie uczniów;
- rozpoznanie środowiska wychowawczego ucznia, a następnie:
a. stały kontakt z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze,
b. popularyzowanie wśród rodziców wiedzy o procesach rozwojowych oraz potrzebach psychicznych dzieci i młodzieży;
c. stosowanie zaleceń PPP,
b. stały kontakt z PPP;
dyrektor, wychowawcy klas

dyrektor

wychowawcy klas

nauczyciele przedm.

wychowawcy klas, rodzice
IX, X




IX, na bieżąco




cały rok










cały rok
2. Profilaktyka uzależnień.
- omawianie problemów młodzieży zagrożonej i niedostosowanej społecznie na zebraniach Rady Pedagogicznej;
- współpraca szkoły z Policją, kuratorami rodzinnymi;
- propagowanie niepalenia papierosów wśród uczniów;



dyrektor szkoły

dyrektor szkoły
posiedzenia R.P.



wg potrzeb
3. Przeciwdziałanie zjawiskom agresji i przemocy.
- rozpoznawanie zjawisk agresji i przemocy w szkole;
- podnoszenie wrażliwości i odpowiedzialności wszystkich podmiotów szkolnych w odniesieniu do wszystkich przejawów agresji i przemocy rówieśniczej;
-  poprawę skuteczności działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły w szczególności w zakresie agresji i przemocy.
dyrektor , nauczyciele, wychowawcy


VIII. WSPÓŁPRACA  SZKOŁY  Z  RODZICAMI  I ŚRODOWISKIEM

1. Integracja społeczności szkolnej: UCZEŃ- RODZIC-NAUCZYCIEL.
- budowanie klimatu współpracy i zainteresowania:
a. zapoznanie z ofertą edukacyjną;
b. ustalenie form pomocy i współpracy z rodzicami;
c. imprezy klasowe i szkolne;
wychowawcy klas, dyrektor, rodzice
cały rok
- pedagogizacja rodziców
- uaktywnianie klasowych rad rodziców, włączanie rodziców do działalności szkoły
- włączanie rodziców do pomocy w rozwiązywaniu i przeciwdziałaniu trudnościom wychowawczym i materialnym



wychowawcy, dyrektor szkoły

wychowawcy
dyrektor szkoły
wg potrzeb




wg potrzeb


wg potrzeb

- włączanie rodziców do współpracy przy organizowaniu imprez szkolnych i wycieczek
- prezentacje osiągnięć i umiejętności uczniów społeczności lokalnej
- współpraca z samorządem lokalnym, Gminnym Centrum Kultury MultiOsada
- udział uczniów w Dniach Gminy Mała Wieś
- współpraca z Nadleśnictwem Brody
  1. pomoc w dokarmianiu zwierząt leśnych zimą
b. pomoc w pielęgnacji szkółki leśnej
- prezentacje środowiskowe, Dzień Matki, Dzień Babci i Dziadka, Piknik Rodzinny.










org. imprez
wychowawcy
dyrektor, nauczyciele, wychowawcy
dyrektor

wychowawcy klas







wg potrzeb

wg potrzeb


wg potrzeb



wg potrzeb








zgodnie z harm imprez szk.




IX.   BAZA    SZKOŁY

1. Wygląd zewnętrzny szkoły i obejścia wizytówką działalności jej społeczności.

- systematyczne porządkowanie terenu wokół szkoły
- troska o wygląd trawników i kwietników, sadzenie i pielęgnacja kwiatów
- nasadzenie drzew i krzewów
- poszanowanie sprzętu szkolnego
-wykonywanie gazetek na korytarzach przez uczniów
- ekspozycja prac uczniowskich

woźna, uczniowie, dyrektor szkoły
uczniowie, opiekun LOP, pracownicy obsługi

wych. klas

cały rok
wiosna

cały rok

okres wiosenno -letni

2. Rozwój bazy szkoły.
-         podnoszenie estetyki sal lekcyjnych i korytarzy,
-          bieżące remonty zgodnie z możliwościami finansowymi szkoły.
opiekunowie sal
dyrektor
cały rok
- zakup pomocy dydaktycznych, książek do biblioteki, urządzeń multimedialnych i sprzętu sportowego zgodnie z możliwościami finansowymi szkoły.
dyrektor, nauczyciele przedmiotów
na bieżąco



Zatwierdzony do realizacji przez Radę Pedagogiczną w dniu ………………………………….